Een make-uploze, op blotenvoetlopende, cocosnoot verslavende Nederlandse blondine.

27 juni 2014 - Punta Del Diablo, Uruguay

Mij is verteld dat na drie maanden een persoon geheel veranderd kan zijn. Ik neem niet zomaar iets voor waar dus heb dit even nagekeken op internet. Deze vriendelijk medicijnman heeft gelijk.

Cellen in je lichaam worden elke drie maanden vernieuwd. Als je een dieet volgt of je lifestyle veranderd dan is dat na drie maanden zichtbaar in je lichaam. Over het mentale gedeelte kon ik geen betrouwbare literatuur over vinden maar ik zie ook geen reden om hem niet te geloven.

Waarom ik dit interessant vind? Omdat ik nu drie maanden in Punta del Diablo ben. In Nederland had ik elke dag hoofdpijn. Veel darmklachten en was lang niet altijd fit. Een lange tijd heb ik mij er niets van aangetrokken en heb de klachten weggestopt omdat ik er geen tijd of zin in had. Ik heb er een lange tijd niet over nagedacht omdat het voor mij eigenlijk normaal was geworden. Je went er aan.

In Nederland at ik al vrijwel geen varkensvlees meer. Nu heb ik drie maanden geen varkensvlees gehad, geen koeienmelk gedronken, geen witte suiker gegeten. Daarbij neem ik elke dag probiotica om de gezonde bacteriën weer een beetje aan te sterken in mijn darmen en eet ik zoete aardappelen, linzen en ´s ochtend havermout met cocosmelk. Cocosmelk, cocosolie en gewoon cocos stop ik tegenwoordig overal in.

Het resultaat? Ik heb al twee weken geen hoofdpijn meer, heb al ruim drie weken geen buikpijn of diarree meer en ik voel mij een stuk fitter. Ik slaap beter en heb meer energie. Ik schrijf hier over omdat ik veel mensen in mijn omgeving hoor over darmklachten, buikpijn, hoofdpijn en vermoeidheid wat maar niet weg wil gaan.

Ik heb mijzelf nu bewezen dat het op te lossen is met het aanpassen van je voedsel. Aanpassen zonder dat het een hele lastige ingewikkelde klus wordt, aanpassen zonder dat het zweverig is of dat je bang bent dat je niks lekkers meer mag eten. Bovendien heeft lekker eten niets met gezond eten te maken.

Oké, voor mij is het misschien een stuk makkelijker. Ik heb hier geen snackbar in de buurt, geen pizzaria, geen broodjeshuis en ben gedwongen om zelf te koken. Een stuk goedkoper maar kost ook meer energie. Energie wat ik er op dit moment graag voor over heb. Het belangrijkse nog, ik heb hier geen stress. Stress maakt de mens echt ongelukkig en ongezond.

Nog een bijkomend voordeel: ik heb al twee kledingmaten kleiner! Al het vet en vocht wat mijn lichaam eigenlijk niet nodig is, is verdwenen en zie er gewoon een stuk gezonder uit. Zonder dat ik heb gesport. Gewoon gezond eten!

Voordat ik overkom als een gezondheidsfreak, misschien lijkt dat zo of is dat zo en zal ik dat zijn voor veel mensen maar ik heb het gedaan omdat ik geen gezondheidsklachten meer wil en puur alleen voor mijzelf. Ik wil fit zijn, energie hebben en blij zijn met mijzelf.

Dus, drie maanden gezond eten, geen make-up en blote voeten zorgt dat ik mij vrijer voel. Doen waar ik zin in heb en er uit zien hoe ik ben.

Dit gaat niet eens ten koste van het flirt-gehalte. Voor de mannen hoef ik in ieder geval geen make-up te dragen, ik heb zo´n vermoeden dat ze liever iemand zien die straalt en geluk uitstraalt. Klinkt zweverig hé... ;-)

Maar! Dat zegt niet dat ik niks mis uit Nederland! Ik mis mijn kleding, mijn shirtjes, mijn broeken, mijn truien. Gewoon het feit dat ik iets meer keuze heb uit kleding en nu ben ik verplicht om mijn enige lange broek te dragen die ook nog eens veeeeeeel te groot is..

Ja, ik heb maar één lange broek bij mij omdat ik dacht dat het hier warmer zou zijn. Erg naief en slecht voorbereid. Het is hier namelijk winter en rond de 20 graden overdag maar de wind komt van het zuiden en is koud. Bovendien heb ik twee keer een pinguin gespot en dat maakt dat ik het gevoel heb dat het alleen nog maar voelt.

De zon schijnt echter wel bijna iedere dag. Soms een heftige storm maar dat vergeet je snel wanneer je de volgende dag weer de zon ziet opkomen. Mijn buurvrouw doet nog iedere ochtend gymnastiekbewegingen in de berm naast het huis, (ze heeft mij duidelijk gemaakt dat het geen yoga is en weet niet wat ze wel doet, dus noem het voor het gemak maar gymnastiek) Dit om de zon te bedanken voor de energie en de blijheid dat ze daarvan krijgt. Dat gaat mij iets te ver maar kan wel zeggen dat ik blij ben met mijzelf en dat de zon schijnt.. Daar kan ik mijzelf voor bedanken zonder dat ik in een lastig standje in de berm hoef te staan!

x

ps, voortaan post ik nieuwe blogs op mijn eigen website. Het zorgt dat ik meer mijn eigen ding kan doen, mijn eigen design kan gebruiken en meer ruimte heb om mijn ideeen en foto´s online te zetten. Het is nog niet helemaal klaar maar werk er hard aan! :D

www.mijnjas.com  - ook op Facebook en Twitter!

1. Ivonne:
    27 juni 2014
    Hey jasmijn. Echt super dat je zo goed bezig bent en zo gezond bezig bent. Ik denk dat ik ook maar aan de kokos etc ga beginnen. Ik ben echt trots op je hoe je het daar allemaal doet. X
  2. Tineke Radix:
    27 juni 2014
    Wat fijn dat je je zo goed voelt en geniet van de fijne dingen in het leven,
    Liefs,
    Tineke
  3. Marlies:
    27 juni 2014
    Hey topper. Goed bezig zeg! En dat van het varkensvlees klopt helemaal. Daar zitten bepaalde eiwitten in die niet bevordelijk zijn voor de darmen. Ga zo door. Zal je nieuwe site ff gaan bewonderen. Groetjes. Ps. Hier kun je ook nog steeds je lange broek aan hoor, al heb je hier iets meer keuze. :-)
  4. Pa:
    28 juni 2014
    Hei dame.
    Niks zweverig aan.
    Doe wat je doet.
    Geef effe aan hoe ik je kan volgen. Nieuwe site????
    Zie je
  5. Marja:
    28 juni 2014
    Ha die jasmijn! weer een gezellig en leuk verhaal. kan je zo mooi volgen in het verre land. en ja hier ook de lange broek nog aan dus !!! Enne hoezo zweverig?
  6. Greetje:
    1 juli 2014
    Hey, Jasmijn, wat een verhalen!!!! ik heb ze net allemaal gelezen poe hee wat een ervaringen en wat heb je wat mee gemaakt. kennen we je straks nog als je weer terug bent? ga nog maar lekker genieten. lieve groeten uit beilen.