Winter in Punta del Diablo

8 mei 2014 - Punta Del Diablo, Uruguay

Nadat mijn ouders zijn weg gegaan ben ik eens gaan bedenken wat ik eigenlijk wil. Tot nu toe had ik geen duidelijk plan en ik was vooral bezig met ontstressen.

Ik bedacht dat het tijd werd voor een experiment. In Nederland heb ik mijzelf bewezen dat ik hard kan werken. Ik ben afgestudeerd, heb hard gewerkt om geld te verdienen voor het reizen en nu is het tijd voor mijzelf. Als je hard kan werken moet je ook niks kunnen doen. Helemaal niks doen klinkt makkelijker dan dat het is.

Ik heb bedacht om twee weken helemaal niks te doen en nergens aan te denken. Niet aan het verleden, het heden of aan de toekomst. Twee weken doen waar ik zin in heb en geen rekening hoeven houden met andere mensen. Ik kan slapen, eten en doen waar ik zelf zin in heb. Hoef mij niet schuldig te voelen als ik de hele dag in bed blijf liggen of als ik andere mensen hard zie werken.

De eerste reactie wat ik kreeg was:´ Makkie, ik doe niet anders´. Een ander zei:´ Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn, je kunt beter een uitdagender experiment bedenken´. Maar iemand uit het dorp zei:´ Heel veel succes, het is moeilijk dan je denkt, als je marihuana nodig bent dan zeg je het maar´.

Door deze reacties leek het mij nog meer een uitdaging dus ik ben er voor gegaan. Ik weet nu dat het ook echt een uitdaging is. De eerste dag was ik wat onrustig en voelde mij nutteloos maar vooral schuldig dat ik niet iets aan het bekijken of doen was. Eigenlijk wordt er altijd wel iets van je verwacht, zelfs als je backpacker bent. Veel mensen verwachten dat je zoveel mogelijk gaat zien, zoveel mogelijk gaat rondreizen en zoveel mogelijk mensen gaat ontmoeten. Dat is ook leuk maar dat hoeft natuurlijk niet als je er geen zin in hebt. Ik had er geen zin meer in.

Nu na een week niks doen ben ik klaar om weer in actie te komen. Ik weet nu hoe heerlijk het is om niks te doen en je helemaal alleen te voelen en op jezelf aangewezen te zijn. Het was een prima experiment en na een week kon ik al wel concluderen dat het voor veel mensen goed kan zijn om je een week terug te trekken en je alleen met jezelf bezig te houden.

Mijn plan is om hier nog langer te blijven. Ik wil mij onderdompelen in de gemeenschap en voelen hoe het is om te leven in Uruguay. Dat is voor mij belangrijker dan alle toeristische attracties bij elkaar. Natuurlijk geef ik dat niet helemaal op maar nu wil ik meer leren over de cultuur en maatschappij hier. Dit is interessant voor mij omdat ik altijd geïnteresseerd ben geweest in verschillende culturen. De verschillen met Nederland en wat we van elkaar kunnen leren. Ik heb alle tijd en dit leek mij een perfect moment.

Dit dorp is een soort hippie gemeenschap. Het is rustig en absoluut geen agressie. Mensen zijn vriendelijk en toegankelijk. Uiteraard zijn er gevallen bij die graag in kringen op het strand marihuana roken en samen dansen om de maan te eren.

Het is nu winter hier en er zijn vrijwel geen toeristen meer in het dorp. De inkomsten worden natuurlijk ook veel minder en hierdoor trekken mensen meer naar elkaar toe. Het hostel is een stuk minder vol en de rest van de hostels hier zijn gesloten. Het is hier nog steeds 25 graden dus wat betreft het weer is het absoluut geen straf om hier te zitten.

Omdat ik hier langer wil blijven en ik niet graag afhankelijk ben van andere mensen heb ik een laptop gekocht. Ik was er zat van om steeds iemand te vragen om een laptop en wil graag mijn eigen spullen bij mij hebben.

Gisteren heb ik de bus gepakt naar Montevideo. Als je iets van een beetje kwaliteit wilt kopen hier dan moet je toch wel naar Montevideo. Ik had op internet wat adressen opgezocht en zo ook een adres waar ze MacBooks verkopen. Ik had bedacht dat ik een Apple computer wil omdat je dan geen virussen hebt en het geschikt is voor het reizen. Computers hier kosten ongeveer het dubbele als in Nederland. Dat omdat de belasting erg hoog is. Ook had ik gekeken of het misschien interessant is om een retourtje Miami te doen en daar een laptop te kopen. Dan kwam ik ongeveer op hetzelfde bedrag uit en ik vertik het om 2000,- euro te besteden aan het laptop.

Dus, gisterochtend de bus gepakt naar Montevideo. Er was geen kaartje meer voor een zitplek maar ik dacht dat ik het wel kon overleven of eventueel een zitplaats kon inpikken. Erg naief dus heb van de 5 uur durende rit, 2 uur gestaan. Het was zo druk omdat OneDirection in Montevideo is en elk meisje tussen de 10 en 16 daarheen bleek te gaan. Veel gillende en verliefde meisjes dus.

In Montevideo aangekomen was het gekkenhuis. De stad was bezeten van jonge meisjes met hun ouders die niet wisten wat ze met hun kind aanmoesten. Snel dus maar de taxi gepakt naar de eerste computerwinkel. Ik had een Macbook gezien op hun site voor de helft van de prijs. Daar aangekomen bleek het om een tweedehands model te gaan zonder werkende batterij. Had ik dus niks aan. Na 4 computerwinkels heb ik het opgegeven en ben ik terug gegaan naar het busstation.

Het busstation bestaat uit een groot winkelcentrum en daaronder komen alle bussen samen. Alles gaat hier per bus en het is een station wat je kunt vergelijken met Utrecht Centraal maar dan bussen ipv treinen. Op het busstation had ik nog even tijd om naar een elektronicazaak te gaan. Daar zag ik een mooie kleine rode laptop voor relatief weinig geld dus heb er eigenlijk niet over nagedacht en meteen maar gekocht. Missie geslaagd!!

Het kaartje voor de bus had ik bij aankomst al gekocht zodat ik zeker was van een zitplaats. Zulke dingen overkomen mij maar 1 keer, hoop ik..

De rit terug duurde lang, beetje Zuid-Amerikaanse vertraging er bij en was mooi rond middernacht terug.

Nu heb ik alles geïnstalleerd op mijn laptop. Het is een mix van Spaans, Engels en Nederlands geworden maar het is prima te doen. Morgen wil ik achter spaanse les aan zodat ik ook wat kan integreren in dit mooie dorpje. Morgen, dat ga ik morgen doen. Eerst maar een duik in de oceaan en kijken of er walvissen te zien zijn. Die blijken hier namelijk rond te hangen maar heb ze nog niet kunnen spotten.

Oja, bedankt voor jullie lieve reacties. Ik lees ze allemaal hoor!!

x JD

1. Tineke Radix:
    7 mei 2014
    Dank voor je mooie verhalen, je moeder heeft ze vanavond aangevuld met haar verhalen, geniet volop meid.
    Groetjes,
    Tineke
  2. Petra Tijsma:
    7 mei 2014
    Wat weer een leuk verhaal! Goed dat je tijd voor jezelf hebt genomen, dat neem je de rest van je leven met je mee! En je nu verdiepen in de cultuur, geweldig. Wat zal dat leerzaam zijn. Waarom heb jij eigenlijk geen antropologie gestudeerd? ;)
    Geniet met volle teugen, maar volgens mij die je daar!
  3. Pa:
    8 mei 2014
    Kijk dit zijn nog eens ervaringen. Vanavond nog over de zeer positieve manier van denken gehad zoals wij in Uruguay ook hebben ervaren. Geen problemen hebben die er (nog) niet zijn.
    Geniet ervan, denk na en alles komt voor elkaar.
    Ik denk dat dit jouw plek kan worden.
    Groetjes en tot ........
  4. André Philips:
    10 mei 2014
    Prachtig!!
  5. Marlies:
    12 mei 2014
    Prachtig om weer te lezen hoe het met je gaat. En iid het kan soms een verademing zijn om je even terug te trekken van alles en iedereen, alleen is dat hier in Nederland niet altijd mogelijk met alles en iedereen om je heen. Geniet van het land, de mensen en de cultuur. A la siguiente historia. mucha diversión.
  6. CW:
    15 mei 2014
    Hej Jasmijn! Wat een avontuur beleef jij weer goed bezig! terwijl ik in het oer saaie Assen zit beleef jij de meenste irritante maar wat tegelijk ook geweldige momenten zijn! leuk leuk! t klinkt inderdaad alsof jij daar wel op je plekje zit, maare we willen je hier nog wel terug zien hoor!! ff een biertje scoren in één van de boeren kroegjes moet toch wel haalbaar zijn ;-) Pas goed op jezelf daar!!! Ik blijf je volgen!

Liefs van Carina
  7. Rob Bulthuis:
    17 mei 2014
    Zozo... wat een verhalen. Elke dag ben je weer een ervaring rijker. Ga zo door en succes